We zijn een bezienswaardigheid in Yokjakarta!

31 juli 2018 - Jogjakarta, Indonesië

Zondag 29 juli
We staan niet al te vroeg op maar kunnen al wel vroeg genieten van een speciale ‘uitzending’ van de verschillende moskeeën om ons heen die allemaal hun eigen versie tegelijkertijd ten gehore brengen. Je moet goed je best doen om niets te horen. Gelukkig houdt het op enig moment ook weer op en kunnen we onze ogen nog even dicht doen. Na een speciaal lokaal ontbijt van zoete gele rijst, vertrekken we samen met gids Nanni op de fiets om de omgeving te verkennen. Ik heb mazzel en mag op een antieke Nederlandse fiets door de rijstvelden en dorpjes van Yokja. We rijden langs kanaaltjes en zien de dorpelingen druk aan het werk met de voorbereidingen voor onafhankelijkheidsdag (17 augustus). De vraag is ook altijd, wie kijkt er naar wie want we zijn hier echt een bezienswaardigheid. Mensen komen hun huisje uit om te zwaaien en willen met ons op de foto. Dat doen we uiteraard graag! We fietsen langs een boerderij, een kwekerij en langs de lokale markt om nog meer te leren over het lokale leven hier.
Als we terugkomen staat er drinken en taart voor ons klaar. Frans was gisteren jarig en wil zijn taart graag met ons delen. Dat laten we ons geen twee keer zeggen! Daarna gaan we door naar kok Ritchie die ons een paar echte Indonesische gerechten gaat leren koken in zijn keuken. We maken kroepoek van rijstemeel en pinda’s uit de tuin, karedok ( een salade met pindasaus) en natuurlijk rendang. Heel erg leuk en leerzaam om te doen en aan het eind van de workshop lekker te genieten van het eten met uitzicht over de rijstvelden. Dan is het echt tijd voor een tukje want we zijn best wel moe van alle activiteiten en het benauwde warme weer. Het duurt niet lang of we liggen allemaal te slapen. Aan het eind van de middag rijden we met een taxi naar Malioboro road, de bekendste winkelstraat van Yokja, speciaal voor Sofie want er moet uiteraard ook gewinkeld worden. Maar oh, wat is het daar hectisch en druk en vooral vol met heeeeeeeeel veeeeeeeel batik winkels (wat de mensen hier op Java ook echt dragen). Niet helemaal de bedoeling dus zoeken we op TripAdvisor naar een leuk restaurant in de buurt. Restaurant Mediterrane is wel even lopen (en niet altijd langs de leukste of makkelijkste straten) maar dan heb je wel overheerlijke pizza en een goed glas wijn. Met een Grab, de Aziatische variant van Uber, gaan we terug naar Alamanda waar Frans ons weer hartelijk ontvangt. Wat een fijne plek!

Maandag 30 juli
Vandaag heeft Frans weer een nieuw ontbijt voor ons in petto, een soort pap met kip en andere ingrediënten. Best lekker maar mijn buikje heeft zin in fruit met muesli. Ik proef braaf maar laat de pap daarna voor wat het is. Gelukkig is dat ook goed, niets moet en alles mag!
Met Iwan, onze driver van vandaag, vertrekken we opnieuw naar de oude stad van Yokja. We bezoeken het waterpaleis van de sultan en een ondergrondse moskee die we erg indrukwekkend vinden. We lopen door kleine steegjes en hier valt vooral de rust op die we in Malioboro absoluut niet zagen. Een fijn gebiedje om doorheen te lopen dus. Sofie voelt zich niet zo heel erg lekker dus we doen het rustig aan. De kids willen graag naar ‘upside down’, een soort fotostudio waar je zelf foto’s kan maken alsof je ‘ondersteboven’ hangt. Een half uurtje hebben we veel lol met gekke poses in de verschillende kamers van het huis. Ff leuk om iets anders te doen wat hier in Indonesië echt een rage is. Veel en vaak met jezelf op gekke plekken op de foto. Dat kunnen wij nu ook afvinken ;-)
Aan het eind van de middag willen we de beroemde en grootste Hindoe tempel van de wereld bekijken, de Prambanan. We zijn nu in de buurt en terugrijden naar Alamanda voor een paar uur heeft weinig zin omdat het verkeer hier behoorlijk heftig is. Van Frans hebben we de tip gekregen om Jogja Bay te gaan, een waterpark waar we lekker even kunnen bijkomen en afkoelen. Een goede tip blijkt, Sofie kan lekker in de schaduw op een bedje en Daan & Edwin gaan de glijbanen en het zwembad onveilig maken. En dat voor nog geen €5 per persoon, een hele goede deal!
Rond 15.30 uur rijden we door naar de Prambanan, een prachtig tempelcomplex die we dit keer wel met veel andere toeristen moeten delen. We zien de zonsondergang net niet helemaal, ’t is klaar voor vandaag. Bij ‘thuiskomst’ duikt Sofie meteen haar bed in en regelt Frans eten bij de bungalow. Had ik al gezegd dat we het hier heel erg getroffen hebben? We kunnen ons geen betere plaats wensen. Morgen de laatste dag in Java, we gaan zien wat ons dat brengt!

Dinsdag 31 juli
We slapen ‘lekker uit’, dat wil zeggen tot een uurtje of 08.00 uur. Het zonnetje schijnt lekker en de altijd vrolijke Frans staat al weer op ons te wachten met een overheerlijk ontbijt. Vandaag gaan we op trip naar de heuvels naar Goa Pindul, een druipsteengrot waar een riviertje doorheen stroomt. Het plan is om hier drijvend op een band doorheen te gaan. Gelukkig is Sofie voldoende opgeknapt zodat we lekker met z’n allen kunnen gaan. Vandaag gaat ook Iwan weer met ons mee en in het busje is het al snel gezellig. We zetten de playlist van Sofie aan en zingen mee met de muziek. Wat wil een mens nog meer! Na ongeveer 1,5 uur rijden door het prachtige platteland van Java, komen we aan bij Goa Pindul. Voor €12,- per persoon gaan we met een Engelssprekende gids op stap en krijgen we tot slot een lunch. Ik zeg DOEN. De kids gaan eerst nog even van de kleine Flying fox, een soort kabelbaan en daarna kleden we ons om om het water in te gaan. We moeten een klein stukje lopen voordat we de grot bereiken en als we daar aankomen is het nog heerlijk rustig. Het voelt gek om drijvend in een band in het donker door een grot heen te gaan maar de gids schijnt af en toe bij en laat ons de nesten met vleermuizen zien. Al snel wordt het drukker en komen we bij een ‘open plek’ waar je kunt zwemmen en van de rotsen kunt springen. Ook Daan wil dit uiteraard doen maar hij is niet blij met het zwemvest wat hij moet dragen en daar mogen we allemaal van meegenieten….
Als we de grot uit zijn, lopen we naar een pick-up en rijden een stukje verder richting de rivier. Daar laden we de banden uit en beginnen we aan deel twee van de trip, tuben door de rivier met hier en daar een waterval. Helaas staat er geen stroming omdat het geen regentijd is. Toch is het superleuk omdat de omgeving prachtig is, we lekker kunnen zwemmen en van de rotsen af kunnen springen (alleen Sofie & Daan). Aan het eind van de trip staat de pick-up klaar om ons terug te brengen naar het startpunt. Wat een leuke ontspannen ervaring was dit! De zeer lokale lunch van rijst met gedroogde vis en gebakken mangobladeren nemen we dan maar even voor lief, dit hoort ook bij de experience. Op de weg terug naar Alamanda maken we een stop bij een grote mall voor een lekkere Starbucks koffie, die hebben we wel verdiend en bij thuiskomst liggen de zelfgemaakte batik kussens op ons te wachten. Wat een service! Op onze laatste avond eten we uiteraard gezellig bij Rosella’s, waar we hartelijk ontvangen worden. Onze dagen in Java zitten er nu echt op, morgen heel vroeg op, we vliegen om 08.15 uur naar Denpasar Bali. Zin in nieuwe avonturen!