Woeste golven en een azuurblauwe zee

12 augustus 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vrijdag 10 augustus
Heel vroeg worden we opgehaald door Ketut, het is een uurtje of 2,5 rijden maar we willen de boot niet missen…. Dus, gas erop en rijden maar! In de buurt van Sanur wordt het drukker met vrachtwagens en auto’s en af en toe staan we zelfs even in de file. Gelukkig hebben we voldoende tijd en komen we ruim voor vertrek aan bij het kantoortje van Glory, waar we de overtocht mee gaan maken. De administratie is snel geregeld en we mogen door naar het strand waar alle boten naar Nusa Lembongan vertrekken. Het is er behoorlijk druk en hectisch met boten die aankomen en vertrekken. Onze boot vertrekt om 11.00 uur en is voor 75% gevuld met drukke Chinezen. Heel interessant om te zien hoeveel chinezen en met busladingen tegelijk over heel Bali uitzwermen. Een beetje gespannen ben ik wel, op een boot zitten behoort niet tot mijn favoriete bezigheden en ik ben altijd bang dat ik zeeziek word. Als alle vijf de motoren het water ingaan, scheuren we ervan door. De ramen moeten dicht in verband met het opspattende water waardoor het in de boot behoorlijk warm wordt. Adem in, adem uit. Gelukkig duurt de overtocht maar een half uur en blijft mijn maag redelijk stabiel.
Niet veel later zetten we voet aan wal op Nusa Lembongan, ons alternatief voor Gili T. Het zand is wit, de zee helderblauw en ondanks de vele wolken geeft dit eiland al meteen een strandgevoel. Met een busje worden we naar onze accommodatie gebracht die we last-minute gelukkig nog hebben kunnen regelen. De Syron huts heeft vijf hutjes met een klein zwembad op loopafstand van Mushroom Beach. We hebben twee hutjes naast elkaar, helemaal prima. We gaan meteen op onderzoek uit voor een goede lunchspot en vinden die aan het strand niet ver van ons huisje. Na de lunch doen we ff helemaal niets, het is zooooooo warm en even op de telefoon of een boek lezen in de airco is ook vakantie! Aan het eind van de middag trekken we er weer op uit en gaan we aan de cocktails in een van de beachbars met zwembad. Daan duikt er meteen in maar niet lang daarna begint het behoorlijk te regenen. Een pittig buitje zullen we maar zeggen. Gelukkig zitten we droog en na het eten lopen we door de plassen en de laatste druppels tegen naar onze huisjes. Lekker slapen!

Zaterdag 11 augustus
Het is inmiddels een dag later als ik dit schrijf terwijl ik uitgestrekt lig op een heerlijk strandbedje met uitzicht over een kolkende azuurblauwe zee. Op de achtergrond een ontspannen loungemuziekje. Wat een fijne plek is de Sandy Bay beachclub op Nusa Lembongan. Maar eerst even over gisteren, of eigenlijk vandaag, zaterdag 11 augustus. We slapen lekker uit en ontbijten bij onze huts. Het ontbijt is simpel maar prima. We besluiten om een golfkarretje te huren om het eiland in een dagje te kunnen verkennen. Dat moet makkelijk lukken want Nusa Lembongan is maar 8 km groot. We starten onze eigen tour bij de yellow bridge, die de verbinding is tussen Nusa Lembongan en Nusa Ceningan. Helaas mogen we met ons karretje niet over de brug dus lopen we erover heen en zetten even voet aan wal op het andere eiland. Met Edwin als chauffeur en Daan die de navigatie doet, rijden we over het hoogste punt van het eiland naar Devil’s Tear, een woest stukje kust waar de golven tegenaan klappen. Busladingen Chinese toeristen staan op het randje voor de beste foto, erg gevaarlijk maar soms ook hilarisch omdat er maar een hoge golf tussen hoeft te zitten om iedereen drijfnat te maken. Wij zoeken een rustige plek om te kijken naar dit natuurgeweld. Onze volgende stop is Dream Beach, waar we de heerlijke beachclub Sandy Bay vinden. We strekken ons uit op een bedje, genieten van het uitzicht en een fijne gezonde lunch. Halverwege de middag stappen we weer in onze rode buggy en rijden naar het noorden van het eiland. We zien de mangrove en de bijna drooggevallen stranden. Wat een verschil met vloed, als de golven bijna het gehele strand overspoelen. We eindigen onze trip bij Tigerlilly, een fijn plekje voor een drankje en snack in Jungutbatu, waar we ook zijn aangekomen met de boot. Nusa Lembongan is een fijn vakantie-eiland en een goed alternatief voor Gili T. Toch nog een beetje een eilandgevoel!

Zondag 12 augustus
Weer lekker uitslapen, wat in ons geval betekent dat we om 09.00 uur aan het ontbijt zitten. Vandaag gaan we echt NIKS doen, behalve hangen op een strandbedje en lekker eten. Onderweg naar Dream Beach stoppen we voor een echt goede cappuccino en daarna lopen we het stukje langs alle hostels en homestays naar Sandy Bay beachclub. Edwin en Sofie gaan.meteen naar het strand om de woeste zee te bewonderen en niet veel later krijgen ze een verfrissende douche  een onverwacht hoge golf. Gelukkig is het heerlijk warm en kunnen de kleren drogen. We nestelen ons op een fijn groot bed waar we met z’n viertjes op kunnen liggen, bestellen een drankje en doen inderdaad NIKS! Dat wil zeggen, liggen, lezen, insmeren & keren en uiteraard lekker eten en drinken. De dag vliegt voorbij en als de grootste warmte voorbij is, lopen we terug naar Mushroom Beach. We hebben Daan beloofd dat hij op een bananenboot mag met Edwin en zo gezegd, zo gedaan. Als we terugkomen bij onze huisjes, besluiten we maximaal gebruik te maken van de ‘helemaal NIKS’ dag en dan ook te gaan voor een massage. Dat wil zeggen, Daan en ik gaan voor de massage. Sofie kiest voor een manicure en laat haar nagels lakken. Voor het avondeten kiezen we dit keer weer lekker voor een warung, saté ajam, curry van vis en noedels. Je kunt om niet blijer maken. Morgen zitten onze dagen op het eiland erop en gaan we terug naar het vasteland. Het eind van de vakantie is in zicht maar we blijven volop genieten! Nu lekker slapen!