Tempels, groene rijstvelden en heel veel brommertjes!

4 augustus 2018 - Ubud, Indonesië

Woensdag 1 augustus
Ai, wat gaat die wekker vroeg! Maar wat een mazzel hebben we opnieuw met Frans want hoe vroeg het ook is, het ontbijt staat klaar en we krijgen er gratis een heleboel vrolijkheid bij! Na het ontbijt laden we de spullen in en vertrekken we naar het kleine vliegveld van Yokjakarta waar we ruim op tijd aankomen. Genoeg tijd voor een cappuccino voordat we opnieuw het vliegtuig van Air Asia instappen en terugvliegen naar Denpasar. De vlucht is goed, en na ruim een uur en een uur tijdverschil staan we weer op Balinese bodem. Het is even zoeken naar onze chauffeur Ketut (die ons in de internationale aankomsthal staat op te wachten (i.p.v. nationaal) maar we hebben geen haast. Een half uurtje later rijden we richting Ubud, het verkeer is druk, vooral rond Denpasar en Kuta. Omdat de villa nog schoongemaakt moet worden, gaan we onderweg lunchen. Hoewel de locatie prachtig is, schrikken we toch wel een beetje van de overkill aan toeristen hier. De kaart is volledig gebaseerd op buitenlanders (eten en prijzen) en de kwaliteit is zeer matig. Is dit wat we kunnen verwachten van Ubud? We eten snel en rijden vervolgens het laatste stukje naar Villa Blessings, via het centrum van Ubud. Ook hier valt ons de grote hoeveelheid toeristen, winkels en restaurants op. Hmmm, erg benieuwd wat ons de komende dagen gaat brengen. De villa ligt op ruim 15 minuten rijden van het centrum midden in de rijstvelden en is echt prachtig! Aan alles is gedacht, inclusief een infinity pool met een fantastisch uitzicht, een ruime veranda met een hangstoel, een daybed en verschillende zitjes en twee ruime slaapkamers. Hier kunnen we het zeker wel vijf dagen uithouden. Wayan, onze contactpersoon, is erg aardig. Hij regelt taxi’s, trips en maakt ’s ochtends een ontbijt. Dit is maximaal ontzorgen ;-) De rest van de middag blijven we in de villa en laten we het eten bezorgen. Heerlijk!!!

Donderdag 2 augustus
We slapen uit! Als we wakker worden gooien we de deur van onze slaapkamer open en kijken uit over het zwembad en de rijstvelden. Niet veel later komt Wayan om het ontbijt te maken. We eten pannenkoekjes met banaan en voor de liefhebber een eitje. Ook is er vers fruit. Da’s toch top! Tegen 11.00 uur nemen we een taxi naar het centrum van Ubud en weer valt ons de drukte op. Om het ontbijt te laten zakken, gaan we een stukje lopen. We kiezen voor de Campuhan Ridge walk, een makkelijke maar leuke wandeling door de natuur met uitzicht op de rijstvelden. Deze zijn overigens veelal leeg omdat er net geoogst is. De wandeling is lekker en qua temperatuur goed te doen. In de ochtend heeft het geregend maar nu schijnt het zonnetje lekker. Halverwege de wandeling stoppen we voor een heel gezonde shake, waar ze hier in Ubud supergoed in zijn. Terug in het centrum mag Sofie in de spa een pedicure doen, uiteraard met een mooi lakje op haar nagels. Ik ben de gelukkige die met haar mee mag en tja, wat doe je dan? Voetmassage dan maar? Zooooooooo heerlijk! De mannen nemen een drankje en lopen rond totdat de dames klaar zijn. Ontspannen nemen we nog een koffietje en taartje voordat we ons in het shopgeweld gooien. We kopen een paar souvenirs en gaan op zoek naar het restaurant van een vriend van onze vriend Tommie, aan Monkey Forest road. Café du Monet is een eindje lopen maar dan heb je ook iets. We eten superlekker en vooral ook rustig. Echt een aanrader. Met een volle buik rijden we terug naar Villa Blessings.

Vrijdag 3 augustus
Vandaag gaan we met driver Ketut op pad. Helaas valt het weer een beetje tegen, zwaar bewolkt en zelfs regen als we de auto in stappen. We weten dat er op midden Bali zelfs in het droge seizoen veel regen kan vallen maar het is wel jammer dat dat juist vandaag is. Onze eerste stop zijn de rijstterrassen van Tegallalang. Het regent nu zo hard dat we niet echt van het uitzicht kunnen genieten. We besluiten door te rijden en op een later moment nog eens terug te gaan, hopelijk met iets beter weer. De weg slingert omhoog door dorpjes waar volop wordt gewerkt aan het aanvullen van de voorraden souvenirs in Ubud. Met name het houtsnijwerk is erg populair. 20 minuten later zijn we bij de Pura Tirta Empul, een heilige brontempel waar locals naartoe komen om zich te reinigen door rituele offers te brengen. Bij de ingang van de tempel krijgen we een sarong te leen want onze benen moeten bedekt zijn als je een tempel ingaat. Ook veel toeristen wagen zich in het koude water, wij kijken liever toe. In een ander gedeelte van de tempel is een grote vijver met enorme koi vissen. En dan moet er natuurlijk even gevoerd worden, het hoogtepunt van de tempel voor de kids. We lopen nog even rond en gaan via de lange toeristenroute vol met winkeltjes terug naar de auto.
Niet ver van Pura Tirta Empul liggen de Gunung Kawi monumenten, in een dal waarin negen enorme beelden zijn gemaakt in een rotswand. Dit keer wikkelen we onze hamamdoek om onze benen en lopen de lange trap af naar de rivier en de beelden. Het landschap is prachtig met overal rijstvelden en gelukkig is het droog. Naast de nieuw gebouwde tempel, is ook de oude, in de rotswand gemaakte tempel nog te bezoeken. Bijzonder om je voor te stellen dat hier ooit de 11e eeuwse koning Anak en zijn vrouwen hebben gebeden voor een goed leven. We besluiten hier in de buurt wat te gaan lunchen met uitzicht op de rijstvelden. Saté Lilith en fried noodles met verse sapjes, heerlijk! Omdat we toch nog naar het Noorden van Bali gaan, besluiten we de waterval in Ubud te laten voor wat ‘ie is en direct naar Goa Gajah, de olifantentempel, te gaan. De ingang van de tempel beloofd veel goeds, je gaat door de mond van een olifant de tempel binnen. Verder is er niet veel te zien, de omgeving rondom de tempel is mooi maar na drie tempels houden wij het voor gezien. Op de weg terug drinken we nog even een cappuccino in Ubud Central en dan gaan we lekker terug naar de villa, tijd om te chillen en van het uitzicht genieten onder het genot van een Bintang. We eten in een kleine warung niet ver van onze villa en kruipen op tijd ons mandje in. ’t Was een heerlijk dagje Ubud!

Zaterdag 4 augustus
Als we wakker worden, schijnt het zonnetje al lekker op ons terras. We gooien de deuren open en kijken vanuit ons bed naar de rijstterrassen en palmbomen. Wat een heerlijk leven! Wayan komt om 09.00 uur en we raken gewend aan de voedzame en zoete pannenkoeken met banaan. Vandaag gaan we raften op de rivier de Ayung. Deze rivier is met name geschikt voor beginners en families en we hebben er zin in. We worden opgehaald bij Villa Blessing en moeten een half uurtje rijden voordat we bij het kantoortje van Red Peddle aankomen. Als alle voorbereiden zijn getroffen, stappen we opnieuw in een auto die ons naar het vertrekpunt van het raften brengt. We moeten alleen nog even 150 treden naar beneden lopen voordat de pret kan beginnen. We krijgen een korte uitleg van de verschillende commando’s en dan gaan we echt de rivier in. Ruim twee uur peddelen en glijden we door rapids. Soms botsen we tegen rotsen en een enkele keer blijven we steken en moeten we onszelf ‘loswiebelen’. Onze bootchauffeur heeft er lol in en laat ons soms ook expres even worstelen met een rotsje hier en daar. De omgeving is opnieuw prachtig met hoge wanden en groene jungle. De uitsmijter is een glijbaan in een dam, hoe cool is dat!
Als we terugkomen bij Red Peddle, staat er een prima lunchbuffet op ons te wachten. Dan is het tijd om terug te gaan naar de villa, we zijn allemaal een beetje moe van de inspanning. Maar…..je moet jezelf verwennen op Bali dus om 16.00 uur staan er twee masseuses voor de deur om Edwin & mij een “relaxing massage” te geven op ons eigen terras. Toen ze begon, schrok ik even want er was niet veel ontspannends aan. Dit doet PIJN! Gelukkig niet lang, daarna is het gewoon genieten! Het internet in de villa doet het ook weer dus ook voor de kids is het een uurtje ontspanning die wordt afgesloten met een duik in het zwembad. ’t Was opnieuw een lekker dagje!