Bogota, wat ben jij een verrassing!

15 juli 2019 - Bogotá, Colombia

Vrijdag 12 juli
Eindelijk is het zover, na een hele hectische periode van school & werk pakken we onze tassen weer in en stappen we in het vliegtuig naar Colombia. Met een korte tussenstop in Parijs vliegen we in ruim 10 uur naar de hoofdstad Bogota waar we met een beetje vertraging aankomen. Toch wel een beetje spannend want deze stad was heel lang een van de gevaarlijkste steden ter wereld. De laatste jaren is dit snel veranderd en reizen er steeds meer toeristen naar dit Zuid-Amerikaanse land. We durven het aan om een Uber te nemen en worden meteen uitgedaagd want onze chauffeur is niet te vinden en we hebben alleen contact in het Spaans. Ze blijkt op een andere verdieping te staan en net als we de moed willen opgeven, vinden we elkaar toch nog. In een klein half uurtje rijden we door de inmiddels bijna verlaten straten van Bogota naar ons hostel waar gelukkig nog iemand aanwezig is om ons in te checken. We hebben twee kamers naast elkaar en duiken meteen ons bed in, morgen is het tijd om de stad te verkennen!

Zaterdag 13 juli
De jetlag heeft ons gelukkig niet al te erg te pakken we we slapen door tot een uurtje of 08.00 uur. Alleen Daan is al 1,5 uur in de weer met zijn telefoon maar die heeft dan ook vijf uur geslapen in het vliegtuig. Ons hostel is heel erg tof met een eigen koffiebar, een restaurant, overal gezellige zitjes en zelfs een bioscoopzaal. De muren zijn versierd met kleurrijke graffiti en chillen kun je in een van de vele hangmatten. Hier kunnen we het zeker wel even uithouden. We hebben behoefte aan een stevig ontbijt met goede Colombiaanse koffie en het duurt niet lang voordat onze tafel vol staat met heerlijk eten. Na het ontbijt slenteren we wat door de stad, op zoek naar het meeting point van onze wandeltocht die middag. Het is wisselvallig weer met af en toe een spat regen en dan weer zonneschijn maar we hebben wel een jasje nodig. Bogota ligt op een hoogte van 2600 meter wat zeker effect heeft op de temperatuur. We lunchen bij crêpes & waffels, een tip van een collega. De pannenkoeken smaken heerlijk! Daarna is het tijd om stad te gaan verkennen. Samen met gids Juan en 20 andere toeristen maken we een inspirerende wandeling door Candelaria, het oude gedeelte van Bogota. Juan neemt ons mee door de geschiedenis van dit fascinerende land en laat daarbij ook de moeilijke onderwerpen zoals de FARC en Pablo Escobar niet onbesproken. Halverwege de tour proeven we het locale drankje chicha (wat overigens best lekker is) en lopen we door smalle steegjes versierd met graffiti (sinds een paar jaar ook legaal in Bogota). Op de achtergrond zien we de Monserrate berg die af en toe helemaal in de wolken ligt. Moe zijn we inmiddels wel een beetje, het tijdverschil met Nederland is zeven uur. We besluiten vroeg te eten in ons hostel Selina en kruipen op tijd ons bed in. Bogota heeft ons positief verrast of in elk geval het stukje waar we geweest zijn. Het oogt heel gemoedelijk, de mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam en er is veel te zien. Morgen gaan we zelf op pad, zin in!

Zondag 14 juli
We hebben heerlijk doorgeslapen maar zijn opnieuw vroeg wakker. Dan maar op tijd ontbijten, dit keer met fruit, avocado op brood, verse koffie en smoothies. Hier kunnen we zeker aan wennen!
Onze eerste bestemming van vandaag is het uitzichtpunt op de Monserrate, op een hoogte van 3150 meter. En we waren gewaarschuwd door Juan, dit is een populair uitje voor de Colombianen op zondag. We sluiten aan in een lange rij, achteraf de verkeerde want we hadden eerst in een andere rij kaartjes moeten kopen. Soms helpt het als je een van de weinige toeristen bent en toch in je beste Spaans probeert uit te leggen dat je het niet goed begrepen hebt. We mogen blijven staan en ik word begeleid naar een loketje waar ik snel de kaartjes kan kopen. Een half uurtje later stappen we in de gondel op weg naar de top van de berg. Boven aangekomen zien we dat we zeker niet de enigen zijn, het is DRUK! We maken een rondje, kijken naar de stad beneden ons en de grote regenwolken die om de bergen om ons heen hangen. Het is een imposant gezicht en de selfiestick komt uit de tas om dit vast te leggen. Daarna sluiten we weer aan in de rij, terug naar 2600 meter.
Beneden aangekomen loodst Edwin ons behendig door de straten van Bogota waar de inwoners genieten van hun vrije zondag. De straten zijn afgesloten voor verkeer, overal staan verkopers, straatartiesten en stalletjes met eten. We kijken onze ogen uit en proberen wat lokale lekkernijen. Dit is echt heel erg leuk! Daan & Sofie zien Deadpool (een Marvel karakter) en willen op de foto. Wat? Vrijwillig op de foto? Dan moet het wel heel bijzonder zijn! Zelfs een spat regen weerhoudt ze er niet van. In een typisch Colombiaans restaurant lunchen we met een soort soep, worstjes en nog wat onbekende gerechten voordat we teruggaan naar ons hostel. Tijd om even te chillen. We proberen een film op te starten in de bioscoop maar dat lukt helaas niet helemaal. We kijken wat korte filmpjes, pakken een pizza en duiken dan ons bed in. Morgen reizen we met de bus naar Villa de Leyva, een koloniaal dorpje op ongeveer 3,5 uur rijden ten noorden van Bogota. Zin in!