Wuivende palmen en bloedhete stranden in Palomino

2 augustus 2019 - Santa Marta, Colombia

Dinsdag 30 juli
We slapen lekker uit en ontbijten bij het buurhostel bij Bettie’s bowls. Een supergezonde fruitbowl versierd met eetbare bloemen. Voor Daan helaas nog steeds geen fruit maar wel croissants met nutella. We checken om klokslag 11.00 uur uit en hebben nog even tijd voordat we naar het vliegveld moeten. We besluiten de verkoeling van de Santafe mall op te zoeken en Sofie gaat nog even bescheiden los in de winkels. Na een bezoek aan het restaurant van de grote gele M en het pinnen van maar liefst drie miljoen Colombiaanse peso’s (in Palomino schijnen ze geen pinautomaat te hebben) gaan we terug naar ons hostel om de bagage op te halen. We nemen dit keer geen Uber maar een doodnormaal privé transport maar moeten nog steeds formulieren invullen inclusief paspoort nummers en de noodzakelijke handtekeningen.
Onze eerste wat minder positieve ervaring in Colombia is het vliegen met Viva Air, een goedkope luchtvaartmaatschappij uit Colombia. Hoe zorgvuldig we onze tassen ook hadden ingepakt, er zat nog steeds 1 kg te veel bagage in een van de tassen en dat moet opgelost worden. Daarna nog even €40 aftikken omdat we geen geprinte boardingpassen bij ons hadden en toen door naar de gate om in te stappen. De vlucht is prima en iets voor 17.30 uur staan we aan de grond aan de Caribische kust. Gelukkig hebben we nog net op tijd een transfer weten te regelen en staat er netjes iemand voor ons klaar om ons naar Palomino te brengen, een rit van bij twee uur waarvan een groot gedeelte in het donker. Rond 20.00 uur zijn we eindelijk op onze plaats van bestemming, Boutique hostel Pavo Real en opnieuw zijn we niet de enige Nederlanders hier. We hebben een kamer met maar liefst drie stapelbedden, gelukkig allemaal met klamboe. Vanavond staan er gerechten van de BBQ op het menu, de garnalenspies is heerlijk! Morgen lekker rustig aan!

Woensdag 31 juli
We slapen bijna allemaal lekker in ons eigen ‘hutje’, alleen Edwin had het koud omdat hij te dicht bij de airco sliep. Gelukkig hebben we nog twee andere bedden over. We ontbijten eenvoudig in de tuin aan het zwembad. Voor mij na de vakantie geen eieren meer! We nemen allemaal een plons in het zwembad voordat we naar het strand vertrekken. Het strand is gedeeltelijk zwart, de golven aantrekkelijk hoog en de kids springen er meteen in. We vinden een leuk strandtentje met stoelen in de schaduw en nemen een verfrissend fruitsapje, op de achtergrond een heerlijk muziekje en uitzicht over de zee. Een paar uur en een lunch verder gaan we terug naar ons hostel. De zon schijnt hier erg fel en we hebben allemaal wel een lichaamsdeel dat roder is dan het zou moeten zijn. De rest van de middag gebruik ieder op zijn eigen manier; Netflix series kijken, een blog schrijven, zwemmen of gewoon een beetje hangen in de hangmat. Als het donker is, lopen we door het kleine dorpje met stoffige straten van zand naar het ‘hoofdstraatje’ dat een paar restaurants en wat winkeltjes heeft. Het toerisme staat hier nog echt in de kinderschoenen maar de Colombianen doen enorm hun best en dat maakt deze plek heel erg leuk. We eten allemaal pasta met een lekker fruitsapje erbij en lopen na het eten met hulp van de zaklamp van onze telefoon terug naar ons hostel. De kids spelen nog een potje Uno met andere Nederlandse kinderen aan het zwembad voordat we allemaal ons bedje induiken. Morgen staat tuben op het programma, heel benieuwd!

Donderdag 1 augustus
We zijn erachter gekomen dat de indicatie van de airco niet helemaal klopt, 23 graden is echt heel erg koud in onze kamer. Een lakentje helpt dan niet! Na het ontbijt worden we opgehaald door een jeep die ons in de buurt brengt van de rivier. De banden liggen al op het dak. We hobbelen een kwartiertje en daarna begint het echte werk. We ploeteren 20 minuten met een band verder de heuvel op voordat we bij de rivier aankomen en het is heel erg HEET! We zijn allemaal dan ook blij als we het koele water uit de Sierra Nevada in kunnen glijden. In bijna twee uur drijven we in een heel ontspannen tempo door de rivier terug richting de zee. Via het strand lopen we terug, tijd voor een gezond sapje en vooral uit de zon want die brandt behoorlijk. We gaan opnieuw naar Zoë en kiezen voor een kokosnoot, wat joghurt met fruit en ander licht eten. Aan het eind van de middag gaan we terug naar ons hostel, weg met zonnebrand en zand, kom maar op met die Deet! Als het bijna donker is, lopen we opnieuw over de zandweg richting het ‘centrum’. Dit keer staat er pizza op het menu en eerlijk is eerlijk, die is heeeel lekker! Als we met een volle buik weer terug komen en ons mandje induiken, valt de stroom uit. Geen airco voor ons, benieuwd of we daar last van krijgen.

Vrijdag 2 augustus
We hebben vandaag geen plannen en doen lekker rustig aan. Dat betekent op ons gemak ontbijten, de kids slapen uit en daarna allemaal het zwembad in. Onze geplande hike hebben we toch op het laatste moment afgezegd. Het is hier zo warm dat we verwachten dat lopen dan niet erg gezellig gaat worden. Voor de lunch lopen we richting het strand, we kiezen voor het restaurant van Makao. Het ziet er leuk uit maar het eten is matig. Vanavond wordt het opnieuw pizza besluiten we meteen. Zou lekker gaan we hier vast niet meer vinden. De rest van de middag doet iedereen waar hij zin in heeft, lezen, filmpjes kijken of slapen. Morgen gaan we naar onze een na laatste bestemming, Paseo del Mango. De dagen gaan nu heel erg snel en over een week zijn we al weer thuis. Time files when you’re having fun!