De Caribische vibe in Cartagena

8 augustus 2019 - Cartagena, Colombia

Maandag 5 augustus
We hebben allemaal weer heerlijk geslapen in onze hutjes van Carpe Diem. Tijd om onze spullen voor de laatste keer in de tassen te proppen (zo voelt het inmiddels) voordat we om 09.00 uur met de jeep terug rijden naar het busstation van Santa Marta. Het is een heel hobbelig ritje van ruim een half uur en we zijn blij als we goed aankomen bij het busstation. De Belgische eigenaresse van het hostel heeft ons wat tips gegeven voor een goede bus en dat helpt. We zoeken het juiste loketje en nog geen 15 minuten later zitten we al in een comfortabele bus met tv en airco. Cartagena ligt slechts 180 kilometer ten zuiden van Santa Marta maar toch doen we daar ruim vijf uur over. Het landschap onderweg verandert van zee en mangroves met vissershuisjes naar uitgestrekte graslanden met koeien. We hebben pech want onze bus begeeft het op nog geen kilometer afstand van het busstation van Cartagena. Gelukkig staat er al een ander klaar dus overstappen en weer door! Als je aankomt op een nieuwe bestemming voelt het eerst wat onwennig want we weten niet waar we terecht komen. Met de taxi rijden we door arme en verpauperde burten waar Edwin & de kids heel erg zenuwachtig van worden. Ik word zenuwachtig omdat ik hoop dat mijn voorwerk goed is en we op een leuke plek zullen eindigen. Gelukkig is dat laatste het geval. Ons appartement (met drie beddden en heerlijke airco – want mijn God, wat is het hier HEET) ligt middenin het oude historische gedeelte van Cartagena met prachtige oude kleurrijke gebouwen, pleintjes en hippe restaurants en winkeltjes. Dit gaat goed komen! De kids zijn ook blij omdat het internet hier ten opzichte van de laatste week echt razendsnel is.
We eten heerlijke vis op een balkon met uitzicht op de straat en genieten van een goed glas wijn. Dit is een prima plek om de laatste drie dagen door te brengen!

Dinsdag 6 augustus
We staan heel vroeg op om een gedeelte van de stad te bewonderen voordat het te heet wordt. Daan blijft lekker slapen en Sofie besluit mee te gaan. We hebben gisteren een korte wandeling uitgestippeld langs de highlights van Getsemani, een gedeelte van Cartagena met veel streetart dat erg in opkomst is. Hoewel ik erg geniet van de nog vrijwel lege straatjes, valt Sofie de rauwe kant wat tegen. Eens, veel gebouwen zijn oud maar als je daar doorheen kijkt, zie je mooie details. Ik word blij van alle kleuren, bloemen en van de locals op straat. Als we terugkomen, is het ontbijt op de kamer gebracht. Dit val teen beetje tegen en we nemen ons voor morgen ergens te gaan ontbijten. Liever iets meer geld en smakelijk dan met hele lange tanden eten.
Edwin & ik hebben zin in een goede koffie en dit keer besluit Sofie op de kamer te blijven en gaat Daan mee. We drinken een heerlijke cappuchino bij Abaco libros en Café, een kleine boekhandel niet ver van ons appartement. Daarna lopen we door een ander gedeelte van het oude centrum terug naar ons huisje. Onderweg zien we trouwens nog een beeld van Botero, deze man heeft ontzettend veel inmiddels voor ons herkenbare kunstobjecten gemaakt. Het valt ons op dat als je de warmte af en toe uitgaat (door bijvoorbeeld een winkel in te gaan met airco) dit best goed te doen blijft. In Parque del Centenario zien we grote hagedissen en hele kleine aapjes en via de oude Spaanse gevangenis (waar nu kleine winkeltjes zitten) lopen we terug naar het centrum. In dit gedeelte van Colombia is het eten van Ceviche (rauwe vis en garnalen met citroen) een must. Dit hebben we nog niet gedaan en dus voor de lunch ✔️. Was heerlijk overigens. Aan het eind van de middag, als de ergste warmte verdwenen is, lopen we over de oude stadsmuren met uitzicht over de zee richting ons restaurant van vanavond. Gisteren is Daan op zoek gegaan op TripAdvisor naar een leuk restaurant en hij is uitgekomen op een knus Mexicaans tentje waar we heerlijk taco’s hebben gegeten. Morgen onze laatste volle dag in Colombia, gek gevoel om te weten dat de vakantie er bijna op zit. We hebben veel gezien, gedaan & gereist; time to go home!

Woensdag 7 augustus
We slapen allemaal heerlijk en gaan vandaag voor een ontbijt buiten de deur. Ff een lekkere kop koffie en vers fruit met muesli waar we zo blij van worden. Na veel wikken en wegen en het bekijken van verschillende relaxmogelijkheden bij diverse stranden/eilanden en zwembaden, kiezen we voor een relatief makkelijke optie. We gaan naar Playa Blanca op Isla Baru. Dit eiland is met een brug verbonden aan Cartagena, we kunnen er dus met een auto komen en zijn niet afhankelijk van het schema van bootjes. Verder trekken de boten me ook niet heel erg na het lezen van verschillende reviews. We ‘verwennen’ onszelf met een Uber Black met airco en als we net op weg zijn komen we erachter dat het een feestdag is in Colombia. Hmmmm, dat was nou juist niet de beste dag om naar Playa Blanca te gaan had ik gelezen. Colombianen gaan op dit soort dagen massaal samen met hun familie ontspannen op bijvoorbeeld een mooi paradijselijk strand. In de buurt van het strand aangekomen, maakt de geasfalteerde weg plaats voor een zandweg met heel veel kuilen (gevuld met water) en hobbels en in de buurt van het strand staat het al vol met auto’s en bussen. We laten het maar allemaal over ons heenkomen en zien het wel. Onze Uber chauffeur zegt een rustig plekje te weten aan het strand en hoewel wij graag naar een populair hostel willen, regelt hij een bootje naar het uiteinde van het strand waar een kennis een strandtentje heeft. Dit voelt toch niet helemaal lekker en na het bekijken van de menukaart (met veel te hoge prijzen) besluiten we via het strand terug te lopen naar het Wizard hostel. Een goede keuze blijkt niet veel later. Dit kleurrijke hostel heeft hangmatten en schommelbedjes in de schaduw en een leuke menukaart met acceptabele prijzen. Het water van de zee is heerlijk ‘warm’ en het is op dit gedeelte van het strand minder druk dan op andere gedeeltes. De rest van de middag luieren en zwemmen we en traditiegetrouw sluiten we onze vakantie af met een drankje in een rooftop bar. Daar waar de kids in Medellin niet na 18.00 uur geen bar meer in mochten, blijkt dat hier geen probleem. Onder het genot van een lekkere cocktail en de luidruchtige aanwezigheid van een aantal jongens van de Nederlandse Marine, kijken we naar een mooie zonsondergang. We sluiten de avond af bij Crêpes & Waffles met een lekkere pannenkoek.