Op verschillende manieren genieten van het water rond cape Kamenjak

20 juli 2020 - Medulin, Kroatië

Vrijdag 17 juli
We worden wakker met regen en veel wind! Dit is niet de bedoeling en zeker niet op de plek waar we juist willen genieten van zon en watersport! De lucht is donker en de regen klettert tegen het tentdoek. Dan nog maar lekker even omdraaien in bed. Als het droog is, halen Edwin en Daan broodjes in het winkeltje en een lekkere kop koffie bij het Illy koffietentje op het terrein. Omdat het weer niet echt geschikt is voor het strand, besluiten we Labin (een dorpje in de buurt) te bezoeken. Dit dorpje ligt ook in het binnenland op een heuvel maar maakt, op wat opgeknapte prachtige oude villa’s, toch een wat vervallen indruk. We vinden een schattig lunchtentje met heerlijke pizza’s waar we allemaal van genieten. Daarna waaien we terug naar de camping, de wind is helaas nog niet gaan liggen maar gelukkig schijnt de zon volop. Als we het strandbedje goed positioneren, kunnen we even genieten van het zonnetje en duikt Edwin met de kids de golven in. Helaas wordt Daan zijn eerste windsurfles door de harde wind verplaatst naar morgen maar met deze wind is dat maar beter ook. Vandaag koken we noodles omdat we de hot tub op de camping gereserveerd hebben. Met de donkere wolken boven ons hoofd genieten we van een warm bubbelbad met uitzicht op de bomen en de zee onder ons.

Zaterdag 18 juli
We hebben heerlijk geslapen op de camping hoewel we nog steeds een beetje moeten wennen aan de nieuwe geluiden hier. Gelukkig is het heel erg rustig naar verhouding en hebben we alle ruimte. Van corona (behalve de verplichte mondkapjes in de winkels) is hier eigenlijk nauwelijks iets te merken.
Na het ontbijt van vers fruit, muesli, broodjes en een Illy koffietje vertrekken we naar Pula, een stadje op nog geen 10 minuten rijden van Pomer. We hebben een city game geboekt waarbij we al puzzelend de stad beter kunnen verkennen. De spelbegeleidster staat voor de grote arena op ons te wachten en legt de regels van het spel kort uit. Daan kan niet wachten om te beginnen om de beste tijd neer te zetten, wij willen vooral ook op een leuke manier iets van de stad zien en misschien nog iets leren over de gladiatoren (wat we in Rome nog niet hadden meegekregen). Op een leuke en leerzame manier krijgen we informatie op een IPad, moeten we puzzels oplossen om delen van een amulet te krijgen en de eindplek van het spel te vinden. Pula is een mooie, oude stad met redelijk wat goed behouden overblijfselen van de romeinen waaronder een amfitheater, een poort en een tempel. De kids zijn superfanatiek maar ook erg goed en lossen het ene na het andere raadsel op. Ruim binnen de gestelde tijd komen we weer terug bij het amfitheater. Daarna is het tijd voor een ijsje en een kleine lunch voordat we terug gaan naar de camping en o ja, natuurlijk willen we ook nog wat winkeltjes bekijken.
Eenmaal terug op de camping, maken Edwin & Daan zich klaar voor een windsurf les, voor Daan de eerste keer. Sofie & ik pakken een bedje op het strand. De les was leuk, de leraar streng (als ik Daan mag geloven) alleen de wind was matig en viel aan het eind van de les bijna helemaal weg waardoor het lastig surfen is. Daan is zo enthousiast dat hij graag nog een keer wil gaan. Even kijken of en wanneer dat lukt. We eten oer-Hollandse pannenkoeken van Edwin voordat we ons opnieuw melden bij de spa voor de sauna en het bubbelbad. Helemaal rozig duiken we ons mandje in, morgen nieuwe avonturen!

Zondag 19 juli
We worden wakker met een strakke blauwe lucht en het is bijna windstil. Op ons gemakje ontbijten we met uitzicht op zee en het Cape Kamenjak, het uiterste puntje van Istrië. Hier willen we vandaag even gaan kijken, zwemmen en snorkelen. We nemen de auto, kopen een kaartje om het beschermd natuurgebied in te mogen en rijden meteen door naar het meest zuidelijke puntje van de kaap. De rotsen zijn hier soms wel 15 meter hoog waar je vanaf kan springen (en we vandaag maar even niet doen ;-)) en het valt ons op dat het hier best ‘druk’ is. Toch vinden we een plekje met voldoende ruimte om ons heen en daarna is het snorkelen geblazen voor Ed en de kids terwijl ik de spullen ‘bewaak’. Na twee uur vinden we het wel welletjes en is het tijd voor de lunch in de hele bijzondere Safaribar, een soort van speel/kunsttuin voor kinderen en volwassenen. Gelegen op een klif met uitzicht over de zee en gekke hutjes voor schaduw, is dit een prima plek om wat te eten. Edwin & ik gaan voor kaas en olijven uit Istrië, Sofie kiest een gyros broodje en Daan durft het even nog niet aan en gaat voor een muffin. Na de lunch gaan we terug naar de camping. Edwin & Daan zijn van plan om nog even te gaan surfen maar de wind is niet goed genoeg. Als alternatief kiezen we voor een waterfiets met glijbaan en eerlijk is eerlijk, dat is eigenlijk heel erg leuk. Aan het begin van de avond rijden we naar Pula en voor onze laatste diner in een restaurant in Kroatië voorlopig. En omdat Daan zo dol is op pizza, wordt het….pizza. Sofie scoort nog een paar sieraden en ook een ijsje mag niet ontbreken. Toch waren die in Rovinj echt wel veel lekkerder ;-)

Maandag 20 juli
We staan vandaag op tijd op want er staat een kajaktrip op het programma naar het uiterste puntje van Istrië. Gisteren gingen we over land, vandaag over zee. Precies om 09.45 uur melden we ons bij de kajakschool en na een korte uitleg, stappen we in de tweepersoons kajak. Daan bij mij, Sofie bij Edwin. De lucht is strakblauw, het is warm en de zee is spiegelglad. Dit gaat helemaal goed komen. Eerst moeten we 45 minuten kajakken om bij de grotten en kliffen uit te komen en man, dat valt toch wel een beetje tegen. Daan heeft minder zin om te peddelen dus halverwege wisselen Daan en Sofie van kajak. Sofie en ik zijn een goed team en we glijden door het water met enige verzuring in onze armen. Bij de kliffen aangekomen, stappen we uit de boot en springen we in het water. We kiezen allemaal (ja, ook ik) een rots om vanaf te springen, de een wat hoger dan de ander. Dan zwemmen we met ons kleine groepje in de richting van de grot. We moeten een klein stukje onder water om de grot binnen te komen maar het is toch wel bijzonder om zelf een keertje door een grot te zwemmen met superhelder blauw water. Alleen jammer van de temperatuur van het water, omdat het niet verwarmd wordt is het toch wel een beetje koud. We maken een paar kiekjes en zwemmen dan terug naar de uitgang, terug naar het zonlicht. Daarna is het tijd voor een paar extra sprongen en Daan & Edwin kiezen (uiteraard) weer de hoogste klif (10 meter) om vanaf te springen. Sofie & ik passen, dit is ons echt veel te hoog. Als we weer in de kajak zitten, merken we hoeveel we onze armen belast hebben, en we moeten nog helemaal terug!!!! Sofie is echt een bikkel en samen redden we het naar het onbewoonde eiland waar we nog een tussenstop maken. Met de tanden op elkaar leggen we de laatste meters af, terug naar de kajakschool. Moe maar een bijzondere ervaring rijker, gaan we terug naar de camping waar we de rest van de middag in en rond de tent chillen. We koken een maaltje van de laatste restjes groente en pasta. Morgen beginnen we aan de eerste etappe richting huis met als overnachtingsplek de hoofdstad van Slovenië, Ljubljana. Hier blijven we twee nachten slapen. Ook weer veel zin in!