In de eerste versnelling genieten van kleurrijk Rovinj

17 juli 2020 - Medulin, Kroatië

Dinsdag 14 juli
Het is weer een zonovergoten dag in Rovinj maar na de inspanningen van de dag daarvoor kunnen we de kids niet verleiden tot het bezoeken van een kunstenaarsdorpje in het binnenland. De twee televisies zijn te aantrekkelijk. Zooooo jammer dat er TV’s en Netflix bestaan. Hoewel… twee mopperende tieners mee is ook niet altijd even aantrekkelijk dus besluiten Edwin en ik alleen te gaan. Het is een kleine 40 minuten rijden naar Groznjan, boven op een heuvel gelegen en met een prachtig uitzicht over de omliggende wijn- en olijfgaarden. Een beetje van Italië maar dan net even anders. We slenteren door de kleine straatjes met onhandige (soort van) kinderkopjes en bekijken kleine kunstwinkels. In het restaurant waar we lunchen, hebben we opnieuw een mooi uitzicht en genieten we (heerlijk rustig) van een biertje met een eenvoudige salade.
Eenmaal terug in Rovinj, is Sofie nog steeds niet weg te slaan bij de TV maar heeft Daan wel zij om te gaan zwemmen dus gaan we richting de noordkant van het dorp. Op zo’n vijf minuten lopen kunnen we van rotsen springen en lekker afkoelen in het water. Daan probeert verschillende jumps (best wel spannend trouwens) en daagt Edwin uit datzelfde te doen. ’s Avonds willen de kids aan de pasta pesto (‘geen zin om in een restaurant te eten Mam’) dus deze dag is quality time met z’n tweeën. We koken voor de kids en gaan daarna om de hoek van ons huisje lekker uit eten. We sluiten de avond af met een flaneersessie langs de boulevard en een ijsje.

Woensdag 15 juli
Vandaag hebben we eigenlijk niet zo’n zin om erop uit te trekken. We staan laat op en Edwin en ik gaan een koffietje drinken in een koffiebarretje in de stad voordat we broodjes halen voor het ontbijt. Ook aan dit hele langzame tempo kunnen we wel wennen hoewel het soms toch wel een beetje kriebelt. Er is zoveel moois te zien in de wereld… We besluiten een korte trip te maken naar Porec, dat niet ver van Rovinj ligt. Dit schijnt het meest toeristische dorp van de omgeving te zijn en dat zien we inderdaad als we aankomen. We maken een korte wandeling en besluiten dan terug te gaan naar Rovinj. Dit is onze laatste dag in het stadje en we gaan nog even ‘gebruik maken’ van het feit dat we midden in het stadje slapen. Na het chillen gaan we naar bar Mediterraneo voor een cocktail en durven Daan & Edwin het aan om over de rotsen de zee in te stappen. Morgen rijden we naar het zuidelijkste puntje van Istrië, waar we vijf nachten gaan slapen in een glamping tent direct aan zee. Heel benieuwd!

Donderdag 16 juli
We doen rustig aan en mogen van de eigenaar van het appartement vertrekken wanneer we willen omdat de volgende gasten pas over twee dagen komen. Best fijn omdat we om 16.00 uur pas kunnen inchecken op de camping. Voor de laatste keer drinken we ons ochtendkoffietje op een zonnig terrasje met een prachtig uitzicht. Vergelijken kunnen we gelukkig niet (want een tent aan zee is natuurlijk heel anders dan een appartement in een stadje) maar we gaan dit plekje wel missen. Op weg naar Pomer, stoppen we in een groot winkelcentrum in de stad Pula waar met name Sofie haar hart weer kan ophalen. Grappig om te zien dat de interesses veranderen naarmate de kids ouder worden. Heel begrijpelijk maar soms ook wel lastig om het iedereen naar de zin te maken. In het dagelijks familieberaad (want die houden we er in de vakantie gewoon in) bespreken we wat iedereen op z’n wensenlijstje heeft staan en vandaag is dat voor Sofie shoppen en fast food eten. Iets na vier uur rijden we het terrein van een goed verzorgde camping op die, te oordelen aan het aantal auto’s, misschien voor een kwart bezet is. We checken in en krijgen tent 207, direct aan het strand en naast de beachbar gelegen (die gelukkig erg rustig is). De tent heeft twee verdiepingen, de kids slapen boven en hebben zelfs een balkon. De bagage wordt met een golfkarretje gebracht en als we ons over de camping willen verplaatsen, kunnen we datzelfde golfkarretje vragen ons op te halen. Nadat we alle spullen, zo goed en kwaad als dat gaat, hebben opgeruimd duiken de kids nog even de zee in. Na zoveel dagen uit eten, koken we vandaag zelf een simpele pasta. We sluiten de avond af met een paar spelletjes op onze ‘veranda’. Slaap lekker!