Ontspannen in de groene heuvels van Paseo del Mango

5 augustus 2019 - Minca, Colombia

Zaterdag 3 augustus
Vandaag gaan we weer verhuizen;  dag Palomino, here we come Paseo del Mango! Na drie volle dagen weinig doen zijn we wel weer toe aan wat activiteit. Als alle spullen zijn ingepakt, is het wachten op onze ‘taxi’. Een 4x4 om over de onverharde wegen naar onze Finca Carpe Diem te kunnen rijden. Voor het eerst moeten we een uurtje wachten (de chauffeur is dus te laat) voordat we in zijn oude jeep kunnen stappen. De rit duurt bijna twee uur, vlak voordat we in Santa Marta zijn, gaan we de heuvels in een steile weg op naar de finca. We hadden gehoopt dat de temperaturen hier wat lager zouden zijn maar ook hier is het echt bloedheet! Finca Carpe Diem is een hostel met grappige hutjes verspreid over een terrein met mooie bloemen en bomen. Er zijn drie kleine zwembaden waarvan eentje met een mooi uitzicht over de omliggende heuvels. Naast de Finca stroomt een beekje. In de buurt zijn veel watervalletjes die je kunt bezoeken op eigen houtje.
We zijn nog net op tijd om aan te schuiven voor de lunch. Het concept is hier wel grappig. Je kunt je inschrijven voor de dagelijkse lunch en het avondeten (ongeveer €5,50). Het voedsel komt van de naastgelegen boerderij en ze doen echt hun best om met groentes te werken. Voor de kids ff wennen, wij vinden het heerlijk. Na het eten verkennen we de verschillende zwembaden en besluiten om bij het kleinste badje (met een bar) met het mooiste uitzicht bij te komen van de reis. De rest van de middag kletsen we met andere reizigers over hun ervaringen. Tegen schermertijd lopen we nog even naar een klein watervalletje direct tegenover het hostel. Sofie & Daan klimmen en klauteren op hun slippers tegen de rotsen en kleine visjes knabbelen aan onze voeten. De omgeving is prachtig. ‘s Avonds schuiven we aan bij het avondeten wat verrassend lekker is. We sluiten de avond af met een paar potjes weerwolven met een groepje andere Nederlanders. Dit keer slapen Daan en ik samen in en huisje en mag Sofie samen met Edwin. Met het geruis van het beekje op de achtergrond vallen we in slaap.

Zondag 4 augustus
Vandaag word ik voor het eerst niet uit mijzelf wakker maar moet Edwin ons wakker maken. Daan & ik hebben heerlijk geslapen, gelukkig koelt het hier ‘s avonds best goed af.
We hebben als ontbijt veel te kiezen en dat is fijn, even geen eieren! De kids kiezen pannenkoeken, Edwin en ik gaan voor een fruitsalade met yoghurt en granola. Vandaag willen we een kleine hike gaan maken, eerst naar de mini versie van de lost City en daarna door naar een waterval waar we kunnen zwemmen. Als we rond 09.30 uur vertrekken is het al bloedheet en al gauw is onze kleding doordrenkt van het zweet. We hebben een getekend kaartje meegekregen van het hostel om de weg naar de lost city te vinden. Een half uurtje later beklimmen we de oude trappen naar de restanten van wat eens een dorp of stadje moet zijn geweest. Leuk om even te zien. Via een andere weg lopen we naar beneden langs een natuurlijk zwembad waar al heel veel locals aan het genieten zijn van het koele water. Wij lopen nog even verder door, op zoek naar de Cascade del Amor die we een half uurtje later vinden. De kids nemen een koele duik, wij houden onze zonnebrand en DEET liever op ons lichaam voor de wandeling terug.
Terug bij de Finca neemt Daan meteen een duik in het zwembad, wij koelen liever eerst af met een verdiend koud drankje en een lekker broodje kip met avocado. Had ik al gezegd dat het eten hier heel erg lekker is? We chillen wat bij het zwembad en gaan aan het eind van de middag naar de cacaofarm op ongeveer een kwartiertje lopen van de Finca. Ondanks de bewolking en de paar regendruppels is het nog steeds heel erg heet. De weg naar de cacaofarm loopt via een hangbrug door de jungle. We zien opnieuw mooie prachtige tropische planten en veel mangobomen. Zou het daarom ook Paseo del Mango heten?
De boer van de cacaoboerderij legt ons in duidelijk Spaans uit hoe het proces gaat van plant tot cacaoboon en vervolgens hoe de chocolade wordt gemaakt. We zien hoe de bonen gedroogd worden en mogen zelf pellen & malen tot pasta. De helft van de pasta smeren we op ons gezicht als een masker. Met de andere helft maken we chocolade voor chocolademelk. Een heel gezellig uitje samen met een Nederlandse moeder en haar achtjarige dochter. Net voordat het donker is en met de chocolade nog op ons gezicht komen we terug bij onze Finca. Na het eten spelen we nog een spelletje en dan gaan we lekker slapen. Morgen vertrekken we op tijd terug naar Santa Marta. We hebben een busreis van ruim vier uur voor de boeg naar Cartagena, onze laatste bestemming van deze vakantie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade