Slenteren door verrassend Ljubljana

22 juli 2020 - Ljubljana, Slovenië

Dinsdag 21 juli
Voor de laatste keer ontbijten we op de ‘veranda’ voor onze tent waar het vandaag ook al weer heel erg warm is, zelfs om 08.00 uur. We vermaken ons met het bekijken van mensen die al vroeg in de ochtend hun handdoekje nauwkeurig neerleggen en vervolgens weer verdwijnen. Nog voor 09.00 uur zijn alle bedjes ‘bezet’ terwijl er slechts een handjevol mensen op het strand is. Echt bizar om te zien. We checken uit en rijden vervolgens rustig naar onze eerste stop van de dag, het dorpje Ipsi, net iets boven Motuvun. Hier schijn je hele lekkere en bijzondere olijfolie en wijn te kunnen kopen, direct van de boer. Een klein uurtje later komen we aan bij een klein huisje tussen de olijfgaarden boven op een berg met prachtig uitzicht. We krijgen wat uitleg en mogen daarna drie olies en drie wijnen proeven. Uiteraard slaan we het een en ander in voor thuis. Daarna rijden we door naar Predjama, waar een heel bijzonder grotkasteel ligt. We zoeken een lunchplekje in de buurt en in de schaduw (want het is hier ook echt heel erg warm) en genieten van een salade met frites voordat we naar het kasteel gaan. We kiezen voor een audiotour en wandelen een klein uurtje door het kasteel. De kids waren sceptisch maar zelfs Sofie geeft toe dat het toch wel een heel bijzonder kasteel is, met name omdat het deels in en versmolten is met een grot. E dan is het echt tijd om door te rijden naar onze laatste stop van de dag; Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Het is nog maar 40 minuten rijden en ons appartement ligt niet ver van de snelweg en het centrum van de stad. Inchecken doen we vanwege COVID contactlos. De sleutel hangt in een sleutelkistje die we met een code kunnen openen. We hebben een kamer met maar liefst zes tweepersoons bedden (drie stapelbedden) om ‘gedoe’ te voorkomen. Daan & Sofie kiezen allebei een plek en zijn ook enthousiast over de grote televisie met Netflix. Waar je tieners niet blij mee kunt maken….
Aan het begin van de avond lopen we naar het oude centrum dat verrassend mooi is. Er zijn veel terrassen langs het water, overal hangen bloemen, de architectuur is veelzijdig en kleurrijk. We kiezen een terras met voldoende ruimte en genieten van een drankje met een borrelplank. We sluiten de avond af met een ijsje van Vigo, de meest luxueuze ijszaak van Ljubljana.

Woensdag 22 juli
We staan heel erg op tijd op en de zon staat al weer hoog aan de hemel. Hoewel er regen en onweer is voorspeld, zien we daar nu nog helemaal niets van. We lopen naar het oude centrum en ontbijten in EK Café, een gezellig ontbijttentje aan het water met overheerlijke ontbijtjes. Ik kies voor eggs florentine, gepocheerde eieren met spinazie. Ook de koffie is heerlijk. Daarna is het tijd voor een familieactiviteit in het kasteel van Ljubljana, een escape game waar we puzzels moeten oplossen om de draak uit het kasteel te bevrijden. Met een kabelbaantje gaan we de berg op naar het kasteel en na een korte uitleg gaan we los. We hebben vijf puzzels die we moeten kraken op verschillende plekken in het kasteel. Het amulet dat we meekrijgen, activeert de verschillende puzzels en als we het goed doen krijgen we per oplossing een code. De codes samen openen een geheime deur. Dit vereist opnieuw teamwork! We gaan aan de slag om de code binnen het uur te kraken en dat lukt bijna. Helaas een klein foutje waardoor we opnieuw de hoogste toren moeten beklimmen en kostbare tijd verliezen. Gelukkig lukt het ons na de herkansing om de deur te openen waarbij we in een nieuwe ruimte komen en nog een puzzel op moeten lossen. Yes, we did it!! Na een verkoelend drankje op de binnenplaats, gaan we met de kabelbaan naar beneden, slenteren nog wat door de stad en kiezen een gezellig restaurantje voor de lunch. Het eten is heerlijk en het valt ons op hoe relatief goedkoop Slovenië eigenlijk is. Dit is echt genieten! Aan het eind van de middag komen de donkere wolken en besluiten we snel terug te gaan naar ons appartement, net op tijd voordat de eerste druppels vallen. Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg, we rijden naar onze laatste stop van de vakantie, het romantische plaatsje Heidelberg. Hopelijk hebben we geluk en krijgen we niet al te veel vertraging onderweg.